Debattinlägg och meningsutbyte

med ett paraliberalt synsätt


 

Brev till svenska muslimska kvinnoorganisationer
och kvinnoaktivister

 

Hej alla,

Jag är en vanlig svensk medborgare som har läst ert brev till statsminister Stefan Löfven, med rubriken "Rätten till våra kroppar". Även om det förstås i första hand är han som ska svara, så tycker jag ändå att de frågor ni tar upp har ett så allmänt intresse att det kan vara bra om andra också uttrycker sin syn på dem. Jag hoppas därför att det följande kan vara av intresse för er.

Först av allt så tycker jag det är mycket bra att ni har skrivit och publicerat det här brevet. Inte för att jag håller med om allt som står där, men eftersom jag tycker att det behövs en dialog och en konstruktiv debatt i de här frågorna. Dagspressen innehåller många islamkritiska artiklar, som ni också påpekar, men det är alltför sällan som man ser några repliker från muslimskt håll som kan föra diskussionen vidare. Jag hoppas att ert brev kan leda till en sådan diskussion. Mera om det nedan.

För att det ska bli en sådan diskussion vore det dock bra med mer konkreta fakta och beskrivningar av de problem som ni tar upp i brevet. Det är av naturliga skäl rätt kortfattat, men för att kunna diskutera problemen skulle det behövas något mer påtagligt. Ni skriver speciellt "under de senaste åren har vi även bevittnat hur situationen för muslimska kvinnor försämrats där vi inte har lika möjligheter till ekonomisk, politisk och social rättvisa". Det är ju isåfall en allvarlig fråga, men kan ni ge några exempel eller någon statistik som skulle vara relevant för en fortsatt debatt?

Sedan vill jag också ta tillfället att ge min egen syn på några av de konkreta frågor ni tar upp. Ni skriver att det finns de som "driver tesen om att svenska muslimer är ett hot mot demokratiska värderingar". De som säger så gör sig förstås skyldiga till en våldsam överdrift, men det som faktiskt gäller är ändå att det finns organisationer av och för svenska muslimer tar fullständigt avstånd från demokratiska värderingar. Se till exempel webbplatsen för Hizb ut-Tahrir som helt förkastar demokratin och motiverar det med grundprinciper inom islam, så som de tolkar islam.

Det gäller för oss alla som debatterar frågan att vi måste hålla klar skillnad mellan vad muslimer i allmänhet tycker och vad en (förmodar jag) liten minoritet av dem tycker. Jag tror att de flesta faktiskt kan se den skillnaden, men så finns det en del ofta hörda aktörer som inte kan eller vill göra det. Alla goda krafter bör hjälpas åt för att sprida en korrekt bild av hur olika grupper inom islam förhåller sig till demokratiska värderingar.

I det fallet tror också att ni muslimska organisationer själva skulle kunna bidra genom att ta klart och offentligt avstånd från de antidemokratiska strömningarna som ingår eller säger sig ingå i islam. Jag kan förstå om det tar emot att göra något som "splittrar" den muslimska gemenskapen, men om man samlar demokratiska och ickedemokratiska åsikter i samma organisation eller gemenskap så får man betala ett högt pris i form av minskad trovärdighet, är jag rädd.

En annan punkt som ni tar upp är de olika konventionerna för hälsning hos er och i majoritetssamhället. Visst har det funnits en del överdrifter i debatten om Yasri Khan, men man kan ändå inte säga att det svenska samhället som sådant tvingar någon att hälsa medelst handslag. Olika personer lägger ju helt olika symboliskt innehåll i hur man hälsar, och vi måste acceptera att dessa skillnader finns, och leva med dem. Nu har Miljöpartiet valt att identifiera sig med en tolkning som går ut på att det uttrycker förakt mot kvinnor att vägra ta dem i hand. Det har också visat sig vara en viktig fråga vid deras val av styrelse. Jag skulle ha gjort ett annat ställningstagande om jag var dem, men det är faktiskt deras rätt som ett politiskt parti att ha en sådan policy. Andra partier kan besluta på annat sätt.

Däremot vore det naturligtvis helt fel om några officiella organ, till exempel i riksdagen, skulle ha infört några motsvarande regler. Men det har aldrig varit aktuellt vad jag vet.

För övrigt vore det intressant att veta litet mer om vilka olika åsikter och konventioner som finns inom islam i den frågan. Det tycks ju finnas rätt stora skillnader?

Nåväl, det finns mycket att diskutera i de här frågorna, och olika människor ser på dem på olika sätt. Debatt i dagspressen fungerar inte för det ändamålet. Tidningarna kan inte bereda plats för särskilt många inlägg, och de har starka begränsningar på inläggens storlek. Därför skulle det behövas ett forum där det finns plats för inlägg med mycket olika åsikter, och för inlägg av tillräcklig längd för att man ska kunna diskutera ordentligt. Det måste då också vara ett forum som inte är vinklat åt det ena eller det andra hållet, utan där redaktionen förhåller sig saklig och neutral och släpper fram alla förekommande åsikter.

Om det finns ett sådant forum som fungerar och som ni har förtroende för så skulle jag gärna bidra där, och hoppas att ni också gör det. Om inte så kan jag erbjuda att vi kunde inrätta en sådan debatt inom min webbplats 'Argument och fakta' på www.argumentochfakta.se . Inom rimliga gränser skulle jag kunna ta emot inlägg och se till att de publiceras på den webbplatsen.

Jag hoppas få svar på de här synpunkterna och förslagen, gärna från flera av er som undertecknat brevet till Stefan Löfven. På min webbplats har jag länkat till ert brev till statsministern, och jag avser att lägga upp det här brevet där också. Om och när ni svarar så var snäll och ange om ni vill att ert svar också ska läggas upp där, eller om det enbart är riktat till mig personligen.

Vänliga hälsningar

Erik Sandewall
(Professor vid Linköpings universitet, nu i pension men fortfarande aktiv).

   
Författare:
    Erik Sandewall

Publicerande websajt:
    Argument och fakta

Artikelnummer:
    deb-020

Publiceringsdatum:
    2016-05-20

Senaste uppdatering:
    2016-05-20

Ansvarig utgivare:
    Erik Sandewall

 


  Länk till denna artikel: www.argumentochfakta.se/artiklar/020/svenska-muslimska-kvinnoorg-brev.html