Debattinlägg och meningsutbyte

med ett paraliberalt synsätt


 

På detta sätt vill vi bemöta islam

 

Detta är ett policydokument som uttrycker våra avsikter inför några kommande debattartiklar i detta forum.

Ansats för att bemöta islam

Det kommer väldigt många artiklar om islam och om muslimer i svensk dagspress och i sociala media, men de flesta är just artiklar om islam som är skrivna av icke-muslimer. Till yttermera visso är de övriga artiklarna också om islam och muslimer men skrivna just av muslimer. Det som saknas är artiklar där företrädare för de två sidorna talar till varandra och utbyter synpunkter.

Den amerikanske vetenskapsmannen T.A. Aleinikoff har gett en bra beskrivning av förhållningssätt som behövs för att få ett givande meningsutbyte. En av hans principer kallade han "mutuality", alltså ömsesidighet, och han beskrev det på följande sätt:

Mutuality demands active engagement, learning about others in their own terms - not a suspension of judgment, but judgment based on information and interaction. Tolerance is a politics of peaceful coexistence; mutuality is a politics of recognition. Recognition changes the observer. This is the lesson and promise of multiculturalism that has gotten lost in the culture wars.

Sådan ömsesidighet finns sällan i publicerade meningsutbyten mellan muslimer och icke-muslimer idag, och jag vill mena att den ofta saknas på bägge sidor i diskussionen. På den här webbplatsen ska vi göra ett försök att åstadkomma en debatt i Aleinikoffs anda av ömsesidighet. Vi tror att ett sådant möte och ett sådant ömsesidigt bemötande är väldigt viktigt i den situation som råder i Sverige. Detsamma gäller också i Europa i allmänhet och i hela vår värld, men vi begränsar oss till det svenska perspektivet.

När vi säger att vi vill "bemöta islam" så avser vi alltså ett utbyte av tankar och åsikter i en anda av ömsesidighet. Det passar då bra att använda det svenska ordet "bemöta" på grund av dess breda betydelse som ju innefattar både "relatera till" (treat, på engelska), "besvara" (answer), och "tillbakavisa" (refute). När vi skriver att vi vill bemöta islam så avser vi alltså ett respektfullt förhållningssätt till islam och dess företrädare, men samtidigt en tydlighet där vi försvarar vår egen inställning i olika frågor, särskilt när den skiljer sig från vad vi hör från företrädare för islam. Och slutligen ingår där också en öppenhet och en vetgirighet.

Ett meningsutbyte är värdefullt om det bidrar till att man får en bättre förståelse både för den andres tänkande och ens eget tänkande. Det är den sortens meningsutbyte vi vill ha. Detta är vår föresats för vår egen del och vi hoppas hitta motparter som delar detta synsätt.

Vår position: mångfaldsliberalism

För att kunna föra en bra diskussion där man bemöter någon med annan åsikt måste man vara tydlig med sin egen position. Det innebär till att börja med att man ska ha tänkt igenom den, och att man kan uttrycka den klart. Detta är inte alltid uppfyllt i Sverige eftersom vi är så vana vid att alla har en ganska gemensam referensram. Det har märkts i de senaste årens debatt där en del aktörer har fört fram vikten av 'svenska värderingar', men sedan blivit svaret skyldiga när de fått frågan om vad dessa består i.

För vår del har vi dock formulerat vårt förhållningssätt på ett tydligt sätt med det som vi kallar mångfaldsliberalism, och vilken finns beskriven med flera artiklar på den här webbplatsen. I korthet kan den beskrivas så här. Mångfaldsliberalism är en variant av politisk liberalism, alltså det som är grunden för den demokratiska samhällsformen. Den särskiljer sig från annan liberalism genom att den anger tydliga principer för hur man ska hantera mångfald i samhället, alltså förekomsten av olika etniska och religiösa grupper. En av dessa principer är vad Aleinikoff kallar övergångsfrihet (permeability), vilket han beskriver så här: (The) principle of permeability which insists on both the reality of group boundaries and the ability to cross them.

I samband med att mångfaldsliberalismen erkänner de kulturella grupperna som en realitet så föreskriver den både rättigheter och skyldigheter för sådana grupper och för deras företrädare. Därigenom skiljer den sig från sådan kravlös multikulturalism som inte engagerar sig i de problem som mångfalden kan leda till. Den tar också klart avstånd från den etniska nationalism som företräds t.ex. av Sverigedemokraterna. För mångfaldsliberalism är det självklart att förutsätta att staten bara innehåller en nation, och att denna definieras av de gemensamma samhällsbärande värderingarna.

Det är utifrån denna position som vi vill ha en diskussion med olika företrädare för islam, i en anda av god ömsesidighet.

Var hittar vi motparter för en sådan diskussion

För det önskade utbytet måste vi identifiera personer som kan anses företräda islam och som uttrycker sin syn på vad islam är, främst genom vad de skriver och publicerar, men också genom muntliga anföranden. Vi ska därför inte ge oss in på några försök att beskriva eller definiera vad islam egentligen är, eller vad som är eller inte är sann islam. Vi begränsar oss till att identifiera personer som företräder islam, enligt sin egen och sina anhängares åsikt, och ska söka vägar att få ett meningsutbyte med dem.

Det enklaste och naturligaste är då förstås att ha en direkt dialog, men det verkar inte vara så lätt. Vår egen webbplats har en rätt begränsad läsekrets, men vi har heller inte hittat någon annan som vill ge utrymme för en sådan dialog och som samtidigt har en så stor läsekrets att det blir attraktivt för hugade debattanter att publicera där. Ett problem är också att en meningsfull diskussion i svåra frågor kräver utrymme för rätt långa inlägg och för följder av inlägg som utgör en dialog. De flesta webbplatser och redaktörer har inte tålamod nog för sådant.

Ett annat initiativ i ungefär samma riktning har tagits av Patrik Engellau i webbplatsen Det goda samhället. I artikeln med referens 4426 nedan beskriver han sin avsikt att organisera debatter som kan videosändas, och svårigheterna att hitta muslimska företrädare som vill delta i dessa.

Tills vidare får vi därför inrikta oss på att försöka skapa ett slags indirekta dialoger, där vi publicerar debattartiklar som var för sig bemöter en artikel eller annan publikation av en företrädare för islam eller för en grupp av muslimer i Sverige. Det ger möjlighet för vederbörande att komma med en replik, antingen på vår webbplats eller någon annanstans, till exempel på vederbörandes egen webbplats. Även i det senare fallet lägger vi försås upp en länk till repliken på vår webbplats.

Realistiskt sett kommer många av våra bemötanden att gå obesvarade, men vi menar ändå att om man ropar tillräckligt länge så ska man få svar till slut. Dessutom kan ju repliker komma även från andra personer än den som vårt ursprungliga bemötande var riktat till.

Detta är vår plan, och första maj 2017 är startdatum för att sätta den i verket. De förväntade resultaten kommer att synas på webbplatsen Argument och Fakta.

Hänvisningar till tidigare artiklar

pan-4426    Öppet brev till Sveriges muslimer.
Patrik Engellau i DGS, 2017-04-21.

   
Författare:
    Erik Sandewall

Publicerande websajt:
    Argument och fakta

Artikelnummer:
    deb-075

Publiceringsdatum:
    2017-04-29

Senaste uppdatering:
    2017-04-29

Ansvarig utgivare:
    Erik Sandewall

 


  Länk till denna artikel: www.argumentochfakta.se/artiklar/075/avsikter-ansats-bemota-islam.html