Liberal Kommentar

Diskussionsinlägg på webbplatsen 'Argument och fakta'


 

Approprierande och antimodern islamism

 

När företrädare för islam förekommer i samhällsdebatten, främst som skribenter i dagspressen eller som kulturarbetare, finns det några teman som ofta återkommer. De beskrivs med nyckelord som 'utanförskap', 'rasifiering', 'kolonialism' (både i nutid och i äldre tid), och förstås 'islamofobi'. Det finns också flera webbplatser på Internet som uttrycker samma grundinställning, men på Internet kan man också hitta helt andra idéströmningar. I den här artikeln ska jag beskriva och diskutera en sådan.

Min beskrivning utgår från artiklar på några webbplatser, särskilt malikiyya och Modern Dross som båda innehåller artiklar av flera olika skribenter. Man får förmoda att dessa skribenter kan ha skilda åsikter ibland, men för diskussionens skull föreställer jag mig ändå att det kan finnas ett konsekvent, underliggande förhållningssätt, och att artiklarna på de nämnda webbplatserna är uttryck för detta. Detta förhållningssätt eller idéströmning ska jag beteckna som Approprierande, AntiModern Islamism, av skäl som kommer att framgå längre fram. För detta ska jag också använda förkortningen AAMI.

Valet att hypotetisera ett sammanhängande förhållningssätt, AAMI, motiveras framförallt av att de olika artiklarna på webbplatserna tycks resonera i liknande banor, och av att jag inte har kunnat hitta några nämnvärda motsägelser mellan dem. Att se dem som en helhet gör det lättare att få en bild av dem och att förstå dem. I princip finns det då också en risk att den bild man konstruerar blir en vrångbild, men jag tror att den risken är liten. Om den inträffar så får det isåfall redas ut genom en fortsatt diskussion.

Det som AAMI tar avstånd ifrån

AAMI tar uttryckligen avstånd från tre förekommande idéströmningar inom den muslimska gruppen. Den avvisar med emfas tanken att man skulle acceptera grundprinciperna och värderingarna i det sekulära västerländska samhället. Likaså avvisar man möjligheten av att i Sverige inrätta ett isolerat parallellsamhälle där man kan leva precis som i den region som man kommer ifrån, till exempel från arabvärlden. Och slutligen görs markeringar där man tycks ta avstånd från de statligt understödda organisationer som kallar sig själva för "det muslimska civilsamhället" [pan-6921], och som ju är de som framförallt syns i samhällsdebatten.

AAMI:s syn på europeisk och västerländsk kultur

I stället för de nämnda ansatserna har AAMI en inställning som formulerats på följande sätt av Hamdija Begovic i malikiyya [pan-7090]:

Istället för att importera en kultur väljer vi att appropriera, förvalta och vidareutveckla den högkultur som finns att tillgå på den kontinent där vi befinner oss.

I det sammanhanget markerar han också att han är väl medveten om de konnotationer som följer med ordet 'appropriera'. Hans förslag innebär alltså inte att muslimsk kultur skulle ge bidrag som kan inkluderas i den västerländska kulturen, utan tvärtom att islam ska utgöra huvudstrukturen i den kultur man vill skapa. Däremot ska olika fragment av den befintliga 'högkulturen' kunna ingå i den europeiska eller den svenska variant av islam som inrättas hos oss.

Signaturen jacobw på en annan webbplats, Modern Dross, motiverar och förklarar approprieringen på följande sätt i en artikel med titeln "Towards an Islamic West" [pan-7223]:

The [islamic] message did not convince the Javanese, the Bosniaks and the Turks by merely asking for rights and resources within their non-Islamic systems, but by demonstrating its deep convergence with the best traditions of their people and grafting seamlessly onto their native cultures.

De studerade artiklarna ger inte särskilt många ledtrådar till vilka särdrag i den befintliga kulturen som man vill appropriera på detta sätt. För Modern Dross, som är baserad i England, är den klassiska kyrkoarkitekturen är ett av de få exemplen på något man vill bevara [pan-7223]:

In every village and market town the most prominent building is a church which it is impossible for any conscious person to enter and not be moved by in some way. In our cathedral cities, in their totalities a unique phenomenon among the world's peoples, are some of the finest religious buildings ever created by man.

Däremot är man tydlig på att den högkultur som man vill förvalta inte avser vår nutida kultur utan den kultur vi hade tidigare, enligt deras föreställning. En redaktionell artikel på webbplatsen malikiyya [pan-7124] säger till exempel:

Det svenska samhället i stort har råkat ut för en fördumningskultur som inte anstår individer med självkänsla och integritet. Ett avgörande sätt att värja sig mot detta är språket. Muslimer ska inte nöja sig med att vara andra klassens medborgare. När stora delar av landet har bestämt sig för att nedmontera det svenska arvet -- i det här fallet det svenska språket -- är det vårt ansvar att vända på utvecklingen, ty Sverige är vårt hemland.

Den ovannämnde Hamdija Begovic skriver, i sin artikel om det vägval som svenska muslimer står inför [pan-7090]:

Det andra alternativet är att anamma det som populärt brukar kallas "europeiska (eller västerländska) värderingar". Detta vore inte heller ett bra beslut. Inte bara därför att det som brukar åsyftas när man talar om dessa europeiska värderingar -- sekularism, promiskuitet, materialism -- strider mot islam, men även därför att det inte alls handlar om europeiska värderingar utan snarare en importerad, vulgär amerikanism.

AAMI:s syn på islams ställning i samhället

Företrädare för islam har ibland haft att välja mellan att bilda en grupp av trogna och renläriga, vilken med nödvändighet blir ganska liten, eller att ta en bredare ansats där alla som i någon mån betraktar sig som muslimer kan inkluderas. Denna skillnad var till exempel tydlig vid upplösningen av det brittiska väldet i Indien. Då skapades Pakistan av företrädare för den bredare ansatsen, medan en annan rörelse ledd av Abu al-A'la Mawdudi valde den renläriga vägen.

Flera av artiklarna på AAMI-sajterna berör denna problematik och de anvisar då den bredare ansatsen. Skälet är att man så snabbt som möjligt vill komma till en situation där muslimerna har tagit makten i samhället, eftersom man eljest ser det som en risk att "islamofobin" i samhället ska övergå till direkt förföljelse av muslimer. Redaktionen för Modern Dross skriver, i artikel pan-7223:

The goal of Western Islam should be mass conversions (insha'allah); but insofar as protecting Muslims from oppression is more important, this will also require mass conversions, because any secular "respect" for Islam is inherently, demonstrably, unstable and arbitrary.

Även om man bortser från den bristande realismen i en sådan målsättning så borde den rimligen leda till en strategi där man söker inrätta en stat med muslimer i ledningen, men där den västerländska samhällsformen ändå lämnas i stort sett oförändrad. Endast så kunde man realisera målet utan att skapa en total konfrontation. Men en sådan strategi vore inte förenlig med AAMI-skribenternas föreställningar. Deras skarpa avståndstagande från den västerländska samhällsmodellen innefattar nämligen också vår politiska liberalism och sekulära demokrati. En artikel på Modern Dross med titeln "On Islam, tradition, and patriotism" innehåller följande [pan-7232]:

Islam is not an ethnic movement that negotiates for resources within a liberal, secular system it basically accepts: but a holistic, inherently political creed that fulfils the end and purpose of mankind through enjoining and facilitating a life of perfect, willing obedience to its Creator.

De aktuella skribenterna tycks inte se något problem med att de som mer eller mindre nykomna invandrare skulle ha som ett projekt att försöka etablera en helt ny politisk åskådning i sitt nya hemland. Hamdija Begovic skriver [pan-7090]:

Om muslimer nu tillåtits invandra till denna del av världen och välkomnats in i samhället är det vår plikt att visa vår tacksamhet genom att inte föra en parasitär tillvaro utan erbjuda vårt värdfolk något som kommer att berika deras liv, och vad är väl bättre än islam?

Denna attityd som är så naiv och så dominant på en gång, passar utmärkt för att motivera kolonialism. Detta är kanske något för aktivisterna i det "muslimska civilsamhället" att reflektera över.

Avståndstagandet från den västerländska samhällsmodellen återkommer också när redaktionen för Modern Dross skriver [pan-7223]:

The unbelievable, cancerous fitna unleashed among Muslims in the United States by the alliance with the political left has reduced the community there to a state where, according to recent surveys, more Muslims think Islam is about liberal standards of justice than think it is about the Qu'ran and the Sunnah.

På just denna punkt kan man dock se en skillnad mellan situationen i Sverige och den som beskrivs för USA, eftersom det finns en så stark idégemenskap mellan vänstern och "det muslimska civilsamhället" i vårt land.

AAMI:s syn på frihetsbegreppet

I linje med avståndstagande från den politiska liberalismen tar man också avstånd från det västerländska frihetsbegreppet. En artikel på Modern Dross med titeln "The Paradox of Autonomy" skriver [pan-7241]:

The great "liberation" of the last sixty years was supposed to be a victory for individualism, a triumph of free, heroic men and women over the stagnant, tie-wearing conformity of bourgeois society. ... In reality, however, they have achieved the complete opposite to their stated intention and made us more conformist then ever before.

och längre fram:

Driven by the desire to express one's authentic self, but with no guidance in how to identify or to form it, the only feasible way to live is to conform to whatever everyone else happens to be doing.

Påståendet att människorna är mer konforma nu än tidigare skulle uppenbarligen kräva en empirisk verifiering. Betoningen av den individuella friheten är karakteristisk för vår kultur åtminstone sedan 1700-talet och är ingalunda något som uppstått under de senaste 60 åren, även om individualismen kanske har förstärkts på senare tid. Frihetsbegreppet är också mycket centralt i många länders självbild sedan lång tid tillbaka. Man kan till exempel tänka på revolutionerna i Frankrike och i USA, men även på svensk tradition från Biskop Thomas frihetssång till nationalsången "Du gamla, du fria".

Slutligen kan man invända att kampen för ökade friheter i västerlandet under de senaste tvåhundra åren inte har motiverats av en önskan att öka variationsrikedomen i samhället, även om detta nog ändå har blivit ett resultat. Strävan har istället varit att kunna avveckla regler och begränsningar som upplevdes som förnedrande för människorna och som hinder för deras utveckling. Det är alltså mot en sådan målsättning som den ökade friheten bör utvärderas.

AAMI:s tolkning av västerlandets etik och moralbegrepp

Artikeln "Towards an Islamic West" [pan-7223] på Modern Dross skriver:

Most crucially of all, secular man makes up his morality as he goes along. Without God there is no reason whatsoever to be a liberal rather than a Nazi. ... The only thing that can ground a stable moral order is religion, and the only plausible (and uncompromised) religion is Islam.

Detta är ett av exemplen på en AAMI-skribent som totalt saknar förståelse för hur etiska principer har formulerats och utvecklats i västerländskt tänkande, och vidare kommentarer är överflödiga.

AAMI:s syn på konservatismen och 'modernismen'

Jag har valt att karakterisera den här beskrivna idéströmningen som 'antimodern' snarare än som 'reaktionär' eller 'konservativ'. Dess egna företrädare tar avstånd från konservatismen, till exempel i en artikel med titeln "The Stupid Party" där det sägs följande [pan-7233]:

We urgently need to criticise modernity because it is unbelievably deadly.

men också:

Conservatism's ambiguity, critical of modernity but completely committed to it, is why it is fundamentally stupid, and, more, why it is so damaging.

Även denna artikel kommer fram till samma slutsats som ovan:

Islam is the only thing that can save humanity from itself because it is the only alternative system to secular modernity. ... Western conservatism needs to be shattered and debunked as utterly complicit in the system it claims to criticise.

Islamisk rättsskipning enligt AAMI

Den kulturella appropriering som AAMI företräder ska vara begränsad till världsliga ting, och den får inte inkräkta på islams grundläggande principer. Det är ganska mycket som då inte får ifrågasättas. I en artikel med titeln "Samtida trosdefekter -- en varnande reflektion" [pan-7103] anger redaktionen för malikiyya fyrtio "trosdefekter som man som muslim inte bör närma sig", till exempel:

-- Förnekande av det som är en välkänd del av religionen som alla muslimer vet om.

-- Att säga att det är misogyni att män är qawwamun 'ala n-nisa' (kvinnornas beskyddare) [K.4:34]

-- Att säga att alla religioner har lika värde.

-- Att säga att islam bara berör individuella plikter så som bön och fasta och inte inkluderar politik (mellanmänskliga relationer).

-- Att säga att satr al-'awra (täcka nakenheten) inte är en plikt men att islam tillåter folk att klä på sig eller klä av sig som de vill.

-- Att genom handling uttrycka vrede över Koranens arvsregler.

Tankeförbud som dessa ligger uppenbarligen mycket långt från normala förhållningssätt i vårt samhälle. Kombinationen av regler som dessa med idén om att försöka genomdriva ett muslimskt maktövertagande så snabbt som möjligt, för att på detta sätt minimera risken för förföljelse av muslimer, den kombinationen kan bara betecknas som bisarr. En rörelse som på allvar för fram sådana idéer skulle väl tvärtom mycket lätt kunna leda till ett mer allmänt avståndstagande från islam och till en förföljelse av muslimer, alltså just det som man ville undvika.

Några skribenter är ändå mer drakoniska. I artikeln "Får ickemuslimer dricka vin?" [pan-7108] betonar Abdussalaam Nordenhök att i en muslimsk stat är tillståndet för kristna att dricka vin begränsat till religiösa ritualer (såsom vid nattvardsgång), och att överträdelser ska bestraffas strängt:

Om en dhimmi vägrar att lyda islams regler eller strider mot muslimerna eller begår otukt med en muslimsk kvinna eller lurar henne till något sexuellt, så upphör skyddskontraktet att gälla och han avrättas omedelbart och hans egendom beslagtas enligt den sundare av de två åsikterna i denna fråga. -- Detta är vad som sagts av alla klassiska jurister (innan denna moderna epok av svaghet och dekadens) oavsett rättsskola.

Andra tolkningar av de studerade webbplatserna

Inledningsvis nämnde jag frågan om det är rimligt och korrekt att ställa samman de olika artiklarna i de två webbplatserna på detta sätt, och att betrakta dem som uttryck för ett samlat förhållningssätt eller tankeströmning. Har jag kanske gjort ett selektivt urval av artiklar och av citat, och har jag därigenom skapat en halmgubbe att skrämmas med? En del artiklar kan ju ha skrivits snabbt, och alla formuleringar är kanske inte helt genomtänkta?

Till det ska i rättvisans namn läggas att flera av artiklarna uttrycker en vilja att ingå i, och att vara del av den svenska och den europeiska verkligheten, och att inte isolera sig från denna i ett parallellsamhälle. Detta är naturligtvis något vi infödda svenskar måste se positivt på. Därför är det också möjligt att välja en läsart där man tar till sig sådana inslag i artiklarna och bortser från en del av det som jag har citerat ovan.

Slutligen ska man inte bortse från att jag kan ha missuppfattat en del inslag i de studerade artiklarna. Det kan finnas andra tolkningsmöjligheter, och det kan till och med tänkas att några inslag är avsedda som parodi eller ironi, medan jag har tagit dem på allvar.

Av dessa skäl hoppas jag att den läsare som reagerar mot vad som står i den här artikeln ska vilja framföra detta i en replik. (Detta gäller förstås också andra artiklar på den här webbplatsen). Repliker kan vara korta eller långa, och de kan publiceras på annan plats eller skickas till mig för publicering på den här webbplatsen. Jag ska gärna länka till repliker som publiceras på annat sätt.

Ska man ta AAMI på allvar och se det som ett problem?

Om man ändå, med ovannämnda reservationer, väljer att lägga samman de olika uttalandena på de nämnda webbplatserna så framträder en ideologi som har likheter både med vad som finns i revolutionära grupper, och vad som finns i sekter inom andra religioner än islam. Den orealistiska tanken på ett maktövertagande (om jag nu har tolkat den rätt) har man gemensamt med revolutionära grupper både till vänster och till höger, men den tycks inte ha någon motsvarighet i religiösa sekter såsom Jehovas vittnen. Föreställningen om att man ska leva sitt liv med noga iakttagande av Guds bud är däremot gemensam med sekter i andra religioner.

Eftersom vårt samhälle har en långvarig vana vid att hantera revolutionära och religiösa sekter, och att begränsa deras inflytande, kan det ligga nära till hands att betrakta föreställningar som AAMI som lika ofarliga för samhället. Den slutsatsen är dock inte så självklar som den först kan synas, främst därför att AAMI kombinerar religion med en politisk ideologi på ett sätt som andra religiösa sekter inte alls gör. Och vidare: under hela 1900-talet har den extrema vänstern i Sverige hållits tillbaka genom att arbetarrörelsen och socialdemokraterna har upprätthållit ett mycket tydligt avstånd till dem. För den extrema högern har vi motkrafter av många slag i samhället, inklusive de politiska partierna och den allra största delen av dagspressen. Någon motsvarande, organiserad motkraft tycks inte finnas när det gäller sådant tankegods som man ser inom AAMI.

Därför kan det finnas skäl att oroas för vilken spridning som AAMI-liknande tankar kan få inom den muslimska gruppen i vårt land. Jag föreställer mig att flertalet muslimer hos oss skulle känna sig främmande för det mesta av detta tankegods, men om det inte möts av någon debatt och några motargument inom denna grupp så kan det ändå komma att spridas gradvis. Då finns risken för en dynamik med ökat avståndstagande från grupper inom majoritetssamhället, ökad känsla av alienering hos muslimer i allmänhet, och ökad acceptans hos dem för samma tankegods.

Jag oroar mig förstås inte för något muslimskt maktövertagande, men däremot kan jag inte bortse från risken för ökad polarisering med kraftigt ökande konflikter i samhället som följd. De webbplatser och artiklar som jag sammanfattat under beteckningen AAMI kan läsas som att de för fram ett tänkande vilket är helt främmande för vårt samhälle, samtidigt som det är genomtänkt, har ett inre sammanhang, och kan få stöd av starka krafter i vår omvärld.

Av dessa skäl har vi all anledning att vara uppmärksamma på detta tänkande, även om det vid första påseende framstår som ganska galet. Och därför finns det också anledning för andra skribenter (utanför den muslimska gruppen) att göra och sprida en kritisk granskning av webbplatser som dessa, och att bemöta de idéer som framförs där.

Citerade artiklar

pan-6921    Föreläsning om det muslimska civilsamhället .
i Muslimer för fred (webbplats), 2017-03-11.

pan-7090    Europeisk islam -- essä.
Hamdija Begovic i malikiyya.se, 2018-02-26.

pan-7223    Towards an Islamic West.
jacobw i Modern Dross (website), 2018-03-20.

pan-7124    Det svenska språket och islam i Sverige.
Redaktionen i malikiyya.se, 2017-09-01.

pan-7232    On Islam, tradition, and patriotism.
jacobw i Modern Dross (website), 2018-03-11.

pan-7241    The Paradox of Autonomy.
i Modern Dross (website), 2017-11-26.

pan-7233    The Stupid Party.
jacobw i Modern Dross (website), 2018-02-24.

pan-7103    Samtida trosdefekter -- en varnande reflektion.
Redaktionen i malikiyya.se, 2017-11-25.

pan-7108    Får ickemuslimer dricka vin?.
Abdussalaam Nordenhök i malikiyya.se, 2017-06-01.

   
Författare:
    Erik Sandewall

Artikelnummer:
    deb-145

Publiceringsdatum:
    2018-10-26

Senaste uppdatering:
    2018-10-29

 

Artikelserier:
    Liberal Åskådning
    Liberal Kommentar
    Kritiska Arg o Fakta

 

Registrerad webbplats:
    Argument och fakta

Ansvarig utgivare:
    Erik Sandewall

 


  Länk till denna artikel: www.argumentochfakta.se/artiklar/145/assimilativ-antimodern-islamism.html